Mainostekstiilit – tärkeä viestinnän työkalu

Mainostekstiilit ovat tärkeä ja näkyvä osa yrityksen viestintää. Mainostekstiilejä löytyy monenlaisia riippuen yrityksen brändi-imagosta ja mitä yritys haluaa asiakkailleen viestittää. Yhteistä näillä yleensä on, että niissä näkyy yrityksen nimi tai logo painettuna tekstiilissä. Mainostekstiilejä voidaan käyttää myös itse tuotteen markkinoinnissa, jota yritys myy. Yrityksen logolla tai nimellä varustettu tekstiili onkin välittömästi viestinviejä ulkopuoliselle maailmalle. Mainostekstiilit ovat nykypäivän maailmassa suhteellisen moderni tapa mainostaa yritystä tai yrityksen spesifioitua tuotetta ja ne samalla vahvistavat yrityskuvaa sekä brändin imagoa. Mainostekstiilien suurin käyttötarkoitus on laajentaa yrityksen tunnettavuutta.

Mainostekstiilejä on hyvin monenlaisia ja monenlaiseen käyttötarkoitukseen. Jos tarkoituksen on luoda yhtenäinen työyhteisö ja samankaltainen habitus ulospäin, voidaan yrityksen työntekijöille painattaa silmiinpistävä logo tekstiiliin. Tämän tarkoituksena on tietenkin, että olisi helppoa tunnistaa ja assosioida työntekijä kyseiseen yritykseen.

Jos taas mainostekstiilin käyttötarkoituksena on antaa se lahjana esimerkiksi asiakkuuksille, on parempi että mainostekstiili on hieman tavallisempi ja hieman pienemmällä logolla. Tämä saattaa edesauttaa sitä, että sen käyttäjä käyttää kyseistä tekstiiliä arjessaan ja toki samalla mainostaa yritystä käyttämällä kyseistä tuotetta. Tällöin kannattaa myös satsata laadukkaaseen materiaaliin, jotta mielikuva yrityksestä säilyy hyvänä. Muutenkin jos merkki on korkeasti arvostettu, voivat tällaiset tekstiilit olla erittäin haluttua tavaraa.

Mainostekstiilit voivat myös luoda yrityksen sisällä yhteenkuuluvuuden tunnetta jos yrityksen työntekijöillä on vaikkapa yhtenäiset työvaatteet logopainatuksilla. Työntekijä saattaa käyttää näitä tekstiilejä työpaikan ulkopuolellakin, jolloin se luo yritykselle taas ilmaista mainontaa. On erittäin tärkeää, että varsinkin asiakaspalveluhenkilöiden ja myyntityötä tekevien mainostekstiilit ovat hyvännäköisiä ja että he näyttävät hyvältä niissä. He nimenomaan antavat yritykselle kasvot, jolloin on äärimmäisen tärkeää, että juuri heidän brändi-ulkonäkönsä on parasta A-luokkaa. Mainostekstiileitä voidaan käyttää messuilla tai vaikkapa tietyn kampanjan ajan, tarkoituksena vahvistaa asiakkaiden brändimielikuvaa yrityksestä ja lisäämällä ostohalukkuutta kampanjan aikana.

Mainostekstiilit ovat myös hyviä lahjoja asiakkuuksille ja henkilöstölle. Tällöin tekstiilin tulee olla hyvännäköinen ja käytännöllinen.

Painatuksia voidaan tehdä melkein mille vain tekstiileille ja ne voidaan kustomoida yrityksen maun mukaan. Ainutlaatuiset mainostekstiilit herättävät mielenkiintoa ulkomaailmassa ja ainutlaatuisuus huomataan.