Liikelahjojen trendejä 2018

Liikelahjojen hankinnassa kannattaa käyttää harkintaa. Onneksi Suomessa ja länsimaissa liikelahjojen ostaminen on helpompaa kuin esimerkiksi Aasiassa, jossa niiden ostamiseen ja antamiseen liittyy paljon symboliikkaa. Pahimmillaan huono lahja voi olla julkean loukkauksen veroinen ele. Tässä artikkelissa tarkastelemme uusimpia liikelahjojen trendejä kautta maailman vuonna 2018.

Liikelahjojen trendit vuonna 2018

Yksi tärkeimmistä uusimmista trendeistä on yrityslahjojen yksilöiminen jokaiselle tärkeälle asiakkaalle. Liikelahjoja ostetaan ja annetaan tyypillisesti suurissa bulkeissa, mutta uusi yksilöllinen suuntaus painottaa aivan toista tapaa. Tärkeimmille asiakkaille ei enää anneta samoja kalentereita, kyniä tai muuta roinaa, vaan lahjat kuvaavat jollain tavoin yritysten toimialoja, kiinnostuksia tai yrityssuhdetta järkevällä tavalla.

Toinen suuntaus on hyödyllisten lahjojen antaminen. Yritys joka saa paljon yrityslahjoja, saa todennäköisesti paljon tavaraa, jolla se ei tee mitään. Käytännöllisillä lahjoilla tarkoitetaan usein jotain hyödykettä, kuten ruokaa ja juomaa, ja sellaisen antaminen lahjaksi johtaa paljon todennäköisemmin siihen, että lahjaa tullaan jossain vaiheessa jotenkin käyttämään eikä heittämään pois. Yrityslahjaksi voikin siksi esimerkiksi antaa viinipullon, leivoksia tai jopa hajuvesiä.

Lahjakortit ovat ehkä hitusen mielikuvituksettomia lahjoina, mutta ne ovat myös esimerkki erittäin käytännöllisestä lahjasta. Tällaiset lahjat ovat varmasti paljon mieluisampia kuin turhat tavarat. Mikäli vastaanottaja ei edes käytä lahjoja itse, ne on paljon helpompi antaa jollekin muulle käyttöön kuin lahjat, jotka annetaan tavaroiden muodossa.

Ekologisuus ja sosiaalisuus

Uusi merkittävä trendi liikelahjoissa on huomioida ekologisuus ja sosiaalisuus. Liikelahjat voivat esimerkiksi olla hiilineutraaleja ja jotkut yritykset tarjoavat esimerkiksi palvelun, jolla tiettyä ostettua tuotetta kohden istutetaan puu. Erilaisia ympäristöystävällisiä tuotteita on valtavasti ja niitä pystyy räätälöimään monelle eri toimialalle sopivaksi. Jotkut yritykset voivat myös antaa suoraan lahjoituksen toisen yrityksen nimissä tavanomaisen yrityslahjan sijaan.

Toinen uusi trendi on sosiaalisuus, jolloin tavallisen tavaralahjan sijaan vastaanottajalle annetaan kokemus. Tällainen lahja voi esimerkiksi olla jokin hemmottelupaketti, pieni matka, hieronta tai vastaava elämys fyysisen tavaran sijaan. Tällainen lahja jää taatusti mieleen kynien, kalentereiden tai muiden kuluneiden ideoiden sijaan. Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että nykyään liikelahjoissa on paljon tilaa luovuudelle, eikä lahjan tarvitse aina olla edes fyysisessä muodossa.