Liikelahjat – ketä kiinnostaa?

Olet varmaan joskus saanut kynän, viivaimen tai jotain muuta taskussa tilaa vievää yritykseltä tai yhteisöltä. Olet tällöin saanut liikelahjan; sen tarkoituksena on muistuttaa sinua lahjan antajasta. Siitä voi myös löytyä yrityksen yhteystiedot, jolloin ne toimittavat käyntikortin virkaa. Hyvä liikelahja on käytännöllinen, mutta myös ilahduttaa vastaanottajaa jättäen positiivisen kuvan lahjan antajasta. Tässäpä hieman asiaa liikelahjojen antamisesta ja suunnittelusta.

Liikelahjojen antamiseen on erilaisia sääntöjä, ja eri kulttuureissa arvostetaan eri asioita. Kannattaa siis aina miettiä potentiaalisia vastaanottajia lahjaa suunnitellessa. Esim. sateenvarjo ei ole järin hyvä lahja paikassa, jossa ei juurikaan sada. Mieti etukäteen, miten eri värejä tulkitaan eri kulttuureissa: esim. Kiinassa valkoinen mielletään hautajaisten väriksi, joten sitä kannattaa välttää. Suosi mieluummin punaista, joka edustaa vaurautta. Kannattaa myös panostaa omaleimaisuuteen, sillä kyniä jakavat kaikki eli ihmisillä saattaa olla kotona korillinen eri yritysten kyniä.

Mitä tärkeämpi ja yksilöllisempi neuvottelutilanne on tulossa, sitä enemmän aikaa ja vaivaa liikelahjaan kannattaa uhrata. Messuilla kynät, joista löytyy firman nimi, logo ja yhteystiedot, ovat helppo ja tehokas tapa jakaa tietoa yrityksestäsi. Sen sijaan sovitut neuvottelut, joissa liikkuu iso raha, vaativat yksilöllisempiä ja hienompia liikelahjoja kuten esim. kotimaisia käsitöitä. Tällaisissa tapauksissa lahjojen ei välttämättä niinkään tarvitse olla yritykseltä yritykselle, vaan neuvottelijalta toiselle – näin kaksi neuvottelevaa ihmistä osoittavat luottamusta ja kunnioitusta toisiaan kohtaan.

Pehmeä paketti voi kuulostaa useammankin mielestä ikävältä, mutta suomalaiseen liikelahjakulttuuriin ne voivatkin olla yllättävän hyviä. Täällä nimittäin on aika ajoin kylmä, joten tältä ikävältä tunteelta voi suojautua myös liikelahjalla. Huivit, pipot, tumput tai villasukat ovat varmasti oivallisia lahjoja ja niihin on verrattain helppoa brodeerata yrityksen logo, jolloin firma jää varmasti mieleen. Vähän arvokkaampaa liikelahjaa tarjottaessa villapaita tai talvikengät vaikuttavat ainakin lähtökohtaisesti sopivilta.

Vielä lopuksi jotain oikein ilahduttavaa eräästä liikelahjojen myyjästä, jotka mielletään liian usein vain yritysten välisiksi toimijoiksi: Kolme vuotta sitten liikelahjoja välittävä Sanser halusi löytää vapaaehtoista, joka välittäisi: yrityksen varastoon oli jäänyt yllin kyllin ylimääräisiä vaatteita, jotka Sanser halusi jakaa tarvitseville. Tässä on mille tahansa alan yritykselle erinomainen mahdollisuus tehdä hyvää ja saada sitä kautta positiivista näkyvyyttä.

 

Laisser un commentaire

Your email address will not be published.