Liikelahjahankinnat voivat myös mennä pieleen

Joskus liikelahjatoteutukset eivät mene täysin suunnitelmien mukaan, ja näin yritysten välille voi kehkeytyä ongelmia. Näin kävi esimerkiksi koulutuskeskus Salpaukselle vuonna 2014, kun he hankkivat 300 kappaletta aurinkokennoilla toimivia, puhelimille tarkoitettuja latureita liikelahjoiksi Taitaja 2014 -tapahtumaan. Idea oli sinänsä hyvä, sillä aurinkovoiman käyttö on maailmalla yhä yleisempää ekologisuutensa vuoksi. Tässä tapauksessa ostetut laitteet eivät kuitenkaan toimineet odotetulla tavalla. Salpaus olisi halunnut saada latureita, joilla voisi ladata puhelimia nopeasti aurinkovoimaa hyödyntäen. Mielikuva aurinkopaneeliakusta on kätevä, mutta todellisuudessa näiden laitteiden tarjoama virta olisi saanut puhelimen akun täyteen vasta melkein viikon jatkuvan latauksen jälkeen.

Salpaus jätti tässä tilanteessa yli kymmenentuhannen euron ostolaskunsa maksamatta ollessaan tyytymätön toimitettuihin tuotteisiin. Tuotteet toimittanut yritys oli kuitenkin sitä mieltä, että toimitetut laturit toimivat juuri niin kuin niiden oli tarkoituskin toimia. Salpaus oli ymmärtänyt väärin olettaessaan, että laitteet voisivat toimia lähellekään yhtä tehokkaasti kuin perinteiset, verkkovirralla toimivat puhelinten laturit. Niin tehokasta aurinkopaneelilaturia ei ole vielä rakennettu ja se vaatisi ison työn, paljon tilaa ja jatkuvaa auringonpaistetta.

Asia meni lopulta oikeuteen Salpauksen ja laturit toimittaneen yrityksen välillä. Salpaus vaati yritykseltä vahingonkorvauksia virheellisesti toimiviksi kokeneidensa latureiden aiheuttaman ylimääräisen työn vuoksi. Vaatimus hylättiin, kun testeissä puhelimet latautuivat latureista laitevalmistajan suunnittelemalla tavalla. Päijät-Hämeen käräjäoikeus päätti asian lopulta yrityksen hyväksi, sillä minkäänlaisesta vilpistä ei ollut kyse ja tuotteet olivat myyjän antaman tuotekuvauksen mukaisia. Näin Salpaus joutui lopulta maksamaan paljon enemmänkin kuin vain alkuperäisen, laitteiden hinnasta koostuneen laskun. Oikeudenkäyntikulut nousivat nekin yli kymmeneentuhanteen euroon.

Ekologiset liikelahjat yhä suositumpia

Liikelahjalla tarkoitetaan yrityksen antamaa lahjaa, joka on suunnattu esimerkiksi yrityksen työntekijälle tai yhteistyökumppanille. Vastaanottaja voi siis olla yksittäinen henkilö tai ryhmä. Yleisimpiä liikelahjoja ovat erilaiset tuotteet kuten vaatteet ja muut tekstiilit, kalenterit, toimistotarvikkeet, vapaa-ajan tarvikkeet tai elintarvikkeet. Ekologiset lahjat ovat nostaneet suosiotaan vuosi vuodelta ja siihen kastiin aurinkokennolla toimivat laturitkin sopivat. Muita ekologisia liikelahjoja voisivat olla esimerkiksi ekologisesti ja vastuullisesti valmistetut tuotteet kuten kestokauppakassit tai vaikka kompostoitavat mustekynät.

 

Laisser un commentaire

Your email address will not be published.